Mint minden hazai személy- és árufuvarozó cég, a Hungarocamion Rt
megalapítása is a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési
Vezérigazgatóságához köthető. 1966. január 1-jén egy miniszteri rendelet
alapján alakult meg a Hungarocamion Nemzetközi Teherfuvarozó Vállalat
az 1. sz. AKÖV Ceglédi úti üzemegységéből. A közvetlen minisztériumi
irányítás alá rendelt vállalat, amely alapításakor 375 járművel
rendelkezett, nemzetközi közúti teherfuvarozást és kapcsolódó
szolgáltatásokat biztosított megrendelőinek saját és bérelt járművekkel.
A Hungarocamionnal a magyar kormánynak egy olyan vállalat létrehozása
volt a célja, amely egyformán otthonosan mozgott a kelet-európai
gazdaság és a nyugati piacgazdaság viszonyai között.
A
cég néhány évig monopolhelyzetben volt, hisz a rendelet más árufuvarozó
vállalat számára 1970-ig nem engedélyezett nemzetközi árufuvarozást. A
hetvenes évek elején más cégek is felvehették ezt a tevékenységet, így a
hazai fuvarozók részaránya a nemzetközi fuvarozásban folyamatos
növekedésnek indult. Míg a Hungarocamion megalakulása előtti években a
közútra kívánkozó magyar áruexport 90 %-át külföldi kamionok és külföldi
cégek szállították el szabad devizáért, addig a hetvenes évek közepére a
magyar cégek részesedése megközelítette az 50 %-ot.
A Hungarocamion már alapításának első évében jelentős eredményeket ért
el. A saját gépkocsival lebonyolított fuvarok hatvan százaléka kikötői
forgalom, 25 százaléka pedig zöldség-gyümölcs forgalom volt. A belga és a
holland fuvarpiac meghódítása után kamionjai megjelentek Svédország,
majd Görögország útjain is. Egy jellemző adat, hogy működésének első
évében több mint 5000 tonna, hűtést igénylő áru szállítását oldotta meg a
vállalat, s az évente bonyolított fuvarok száma elérte a 12500-at.
Törökországi forgalmának 1967. évi megszervezésével megnyílt az út a
Közel Kelet felé is, igaz hogy az első évben az ebbe a relációba küldött
járatok száma mindössze 47 volt. A jelentős hűtött-áru fuvarozási
igények növekedése miatt 1967-ben újabb 20, nagy kapacitású hűtő
gépkocsit állított forgalomba, így összesen ebben az évben 1652 járaton
39902 tonna hűtést igénylő árút szállított a Hungarocamion.
A vállalat életében az 1968-as új gazdasági mechanizmus jelentős
változásokat hozott. Ugrásszerűen megnőtt a Közel-Keletre irányuló
forgalom, folyamatosan bővült a telephely, felépült egy tranzitraktár és
a gyűjtőbázis alapjai is kiépültek. A Hungarocamion ekkor Magyarország
legnyereségesebb vállalatai közé tartozott és nemzetgazdasági szinten is
mérhető eredményeket ér tel. A Hungarocamion többszörösére növelte
deviza kitermelését és megháromszorozta deviza kímélését, javítva ezzel
hazánk fizetési mérlegét.
1971-re
a járműpark 534, túlnyomórészt modern gépkocsiból és szerelvényből
állt, a kamionok 40 százaléka hűtőkocsi volt. A Hungarocamion
növekedésének újabb fázisa a Cinkotai úton kialakított második
telephely, ahol az épületek megfelelő infrastruktúrát biztosítottak. A
szerelvények szervízellátásában egy új csarnok kapott főszerepet. Ebben
az évben került sor az első vidéki telephely felavatására is:
Mosonmagyaróváron a vállalat első határkirendeltsége kezdte meg
működését.
A gépjárműpark és az állomány bővülése következtében különböző
szervezeti változások is szükségessé váltak. 1973-ban négy
szakigazgatóság - forgalmi, műszaki, kereskedelmi és gazdasági - alakult
a vállalaton belül, és még ebben az évben felépült a Népstadion úti
irodaház is. A gépkocsiállomány időközben ezer szerelvényre bővült,
amelyekkel összesen 14700 járattal, 51 millió fuvarkilométert
teljesített a Hungarocamion, mintegy 12 millió dollár forgalmat
bonyolítva. Dolgozóinak száma 1974-ben elérte a 3500 főt.
A hetvenes évek második felében az egyre éleződő fuvarpiaci versenyben,
nehezedő bel- és külpolitikai körülmények között, a nemzetközi
fuvarozást korlátozó intézkedések ellenére, a Hungarocamion továbbra is
bizonyított: változatlan létszámmal, a járműállomány 4 %-os növelésével
88 millió fuvarkilométer teljesítményt ért el. Az 1980-as évek elején
kedvezőtlen események történtek: Irak és Irán háborúba kezdett, 19
szerelvény egy komphajón elsüllyedt, csökkent a magyar külkereskedelmi
megbízások volumene. Mindezek a vállalatot újabb erőfeszítésekre
késztették: vidéki fuvarvállaló irodák létesültek, határkirendeltségek
jöttek létre, és kialakult egy új üzletág is, a gépjárművek tengelyen
történő szállítása. Az újítások eredményeként a Hungarocamion 1984-ben
több mint 1 millió tonna export és import árút fuvarozott.
A
Nagykőrösi úti, ma is működő telephely, 1985. évi átadása és egy, az
ugyanebben az évben a világbanki hitelből kapott 41 millió dollár újabb
lendületet adott a Hungarocamion fejlődésének. Az új forgalmi és műszaki
telep az akkor legmagasabb szintű elvárásoknak is megfelelt, hiszen
számos, nagy nyugat-európai járműgyártó cég is márkaszervízzé
nyilvánította. A nyolcvanas évek második felében egyre elterjedtebb lett
a hazai vállalatok körében a vállalkozói szemlélet: a több lábon állás.
A világbanki hitel segítségével a Hungarocamion, amelynek gépjármű
állománya ekkorra meghaladta az 1910 szerelvényt, újabb vállalkozásba
kezdett, több önelszámoló egység jött létre. A tevékenységek bővítése a
vállalat arculatának változását is magával hozta, ekkor tűnt fel a
kamionokon az új embléma is.
Az
1990-es rendszerváltást követően a tulajdonreform a közlekedési
nagyvállalatok egy részét részben vagy teljesen tartós állami
tulajdonban maradó vállalati körbe sorolta, amelyekkel kapcsolatban a
tulajdonosi jogokat részben a közlekedési miniszter, részben az Állami
Vagyonügynökség, majd utódszervezete, az Állami Vagyonkezelő Rt.
gyakorolták. Ezek közé tartozott a Hungarocamion Rt. is. A '90-es évek
elején a fuvarozási-szállítmányozási piac is átalakult, a magyar
export-import forgalom visszaesett, miközben az erős külföldi
konkurencia mellett megjelentek a magánfuvarozó vállalkozók is. A
változó piaci körülményekre az állami mamutvállalat nem tudott gyorsan
és megfelelően reagálni, és az évek során jelentős adósságtömeget
halmozott fel. A HC adósságállománya 1996-ra meghaladta jegyzett
tőkéjét, likviditási helyzete reménytelenül rossz volt. Mindezt tükrözi
az eladósodottsági mutató is, amely '96 márciusában 23 % volt és '96
novemberére 40 %-ra nőtt. Ekkor a cég kikerült a tartós állami tulajdoni
körből és megkezdődött a privatizáció előkészítése. A társaság
privatizációjában a főbb kritériumok a Társaság egyben történő
értékesítése és a részvényértékesítéssel egy időben megvalósítandó
alaptőke-emelés volt. Ennek megfelelően döntött az ÁPV Rt. új
igazgatósága 1996 végén a privatizációs pályázat kiírásáról. A
Hungarocamion Rt. részvényire 1997-ben háromszor írt ki az ÁPV Rt.
pályázatot.
Többszöri
sikertelen próbálkozás után végre 1998-ban új tulajdonosa lett a
Hungarocamionnak, a pénzügyi befektetők által tulajdonolt HC-Invest Kft.
Az új vállalatvezetés - megerősítve a HC pénzügyi helyzetét - építve az
értékes márkanévre, a szakmai tapasztalatra, egy EU konform vállaltot
hozott létre.
2002. november 13-án a Volán Tefu Rt. megállapodást írt alá a HC-Invest
Kft. tulajdonosaival arra vonatkozóan, hogy megvásárolja a kft.
üzletrészének 100%-át. A Volán Tefu Rt. ezzel a tranzakcióval közvetve a
Hungarocamion Rt. mintegy 92 %-os részvénycsomagjának tulajdonosává
vált, és a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyását követően a Volán Tefu
Rt. tulajdonába tartozó cégek szinergiáinak kihasználása érdekében
megkezdődtek a szervezeti átalakulások.
A szakmai befektető jót tett a Hungarocamion Rt.-nek, hisz 2003-ban, hosszú idő után először zárt nyereséges évet!
Forrás: Téma - 2004. / 3.
Cikk/képek forrása: http://www.hc-anno.hu/tortenet.php
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése